Mikko Utecht: ”Olemme uuden äärellä – halusimme tai emme”

Fysioterapeutti Mikko Utecht päätti puolisonsa suosituksesta osallistua viime vuonna Slushiin, vaikka oli siihen mennessä vieraillut lähinnä vain liikunta-alan tapahtumissa. Teknologiaviritteinen pöhinätapahtuma ei ollut aiemmin kuulunut kuntoutusyrittäjän must-listalle, mutta kaksi aamusta iltaan vietettyä päivää mustassa hallissa ultraviolettivalojen välkkeessä 17 500 kanssakokijan kanssa teki tehtävänsä.

| Innovaatiot, startupit, yrittäminen 21.11.2017


– Slushin energia oli käsinkosketeltavaa. Into ja halu olla luomassa uutta oikein pulppusi siellä ja innostus tarttui, Mikko Utecht kuvailee.

– Slushiin mennäkseen ei tarvitse olla sijoittaja tai suunnitella start-upin perustamista. Siellä pulppuaa energiaa ja ideoita, joista saa inspiraatiota oman yrityksen kehittämiseen, Mikko Utecht sanoo.

Startup-yrittäjien ja sijoittajien tarinat kertoivat onnistumisista ja epäonnistumisista, mutta ennen kaikkea uskosta omaan ideaan. – Startup lähtee usein liikkeelle ihmisen omakohtaisesta tai hänelle läheisen ihmisen tarpeesta, johon pyritään löytämään  ratkaisu. Kun sitten ilmenee, että tämä sama tarve on ollut sadoilla tuhansilla muillakin ihmisillä,  seurauksena voi olla menestystarina.

– Esimerkkinä tästä diabeteslaastari, jonka kehittäjän oma lapsi oli sairastunut diabetekseen. Hän halusi keksiä jonkin non-invasiivisen – ei ihon läpi menevän – tavan annostella lääkettä, Mikko Utecht kertoo.

– Viime vuodesta mieleeni jäi erityisesti kahden tamperelaistutkijan yritys, joka perustuu paineanturiteknologiaan. Anturi mittaa painetta, nopeutta, kiihtyvyyttä ja vastusta ja se pystytään sijoittamaan mihin tahansa tekstiiliin. Tuollainen keksintö mahdollistaa esimerkiksi meidän alallamme vaikka mitä innovatiivista.

2000-luvun nuori polvi ajattelee uudella tavalla

Parasta Slushissa on Mikko Utechtin mukaan se, että tapahtuma kokonaisuudessaan haastaa ajattelemaan asioita uudella tavalla. – Samoin tekee Nordic Business Forum, jonka puheenvuorot olivat tänä vuonna pysäyttäviä – erityisesti Richard Branson.

– Osallistuin tänä syksynä myös Suomen Yrittäjien organisoimaan Yrittäjän digikouluun. Oli mielenkiintoista kuulla siellä puhujan kuvailevan, miten erilainen 2000-luvun nuorten asenne on verrattuna meihin vähänkään vanhempiin sukupolviin.

– Heillä tuntuu olevan melkein orgaaninen yhteys esimerkiksi älypuhelimeensa. Kun me vanhemmat arastelemme tilata vaikkapa jotakin uutiskirjettä siksi, ettemme ole valmiita luovuttamaan nimeämme tai puhelinnumeroamme, uusi polvi miettii, että mitä välii – minähän voin ignoorata ne uutiskirjeet, jos ne eivät kiinnosta. Kyllä: tekoäly seuraa meitä, mutta jatkuvan valvotuksi tulemisen pelon sijaan voisimme alkaa hyödyntää sitä.

Tämä muutos ajattelutavassa on Mikko Utechtin mukaan itse asiassa mullistava: se avaa ovet uuteen ja antaa aivan erilaiset valmiudet jakamiseen ja verkostoitumiseen.

– Tämä on mielenkiintoista aikaa niin Fysissä kuin koko kuntoutustoimialallamme. Meidän täytyy löytää tässä murroksessa tuo sama innostus ja avoimuus ja pystyä kehittymään. Jos me emme löydä sitä itsestämme, edessä on ongelmia ja meitä viedään kuin pässiä narussa.

”Meitä raahataan tässä murroksessa sieltä paperilta digiaikaan, ja monet meistä potkivat ja tappelevat muutosta vastaan sen minkä lähtee.”

Muutos ei ole helppo. – Vastustusta on paljon, sillä meitä raahataan tässä murroksessa sieltä paperilta digiaikaan ja monet meistä potkivat ja tappelevat muutosta vastaan sen minkä lähtee. Se ei kuitenkaan auta – eivät nämä älykännykät ja uusi maailma vaatimuksineen ja mahdollisuuksineen katoa minnekään, vaan digimuutos on ja pysyy ja on nuorille polville automaatio. Meidän tehtävämme on miettiä, mitä se tällä omalla toimilallamme tarkoittaa ja miten hyödynnämme tämän evoluution, Mikko Utecht kannustaa.

Hän näkee itse digimuutoksessa paljon mahdollisuuksia. – Itse tykkään siitä suunnasta, johon evoluuto meitä vie: olemme kohta niin paljon lähempänä asiakasta – vaikka emme välttämättä aina fyysisesti.

– Omat asiakkaani ovat minuun yhteydessä mm. WhatAppin välityksellä. Tiedän, että moni kollegani kokee, että se tuo asiakkaat henkilökohtaiselle alueelle omaan puhelimeen ja kotiin. Omasta mielestäni asiakassuhteet ovat kuitenkin syventyneet ja olen pystynyt viemään fysioterapiaa aivan uudelle tasolle ja tuomaan asiakassuhteeseen jatkuvuutta. Asiakas voi viestien lisäksi vaikka salilla ollessaan ottaa minulle videopuhelun ja näyttää, mitä on tekemässä. Tai lähettää videoklipin.

– Mitä enemmän hyödynnämme teknologiaa, sitä enemmän opimme sen mahdollisuuksista. Minulle on edelleen tajunnanräjäyttävää se, että asiakkaallamme voi tulevaisuudessa salilla kyykätessään olla jalassaan esimerkiksi sellaiset trikoot, jotka mittaavat polven kulmaa. Ja että me voimme kuntoutuksen ammattilaisina seurata, miten se jalka liikkuu ja miten lihakset aktivoituvat: toimivatko siellä ne oikeat lihakset.

– Vielä kymmenen vuotta sitten tällaista ei osattu ajatellakaan. Että kynnenkokoinen siru voi antaa meille mitä tarkinta informaatiota kuntoutuksen tueksi. Tällaiset innovaatiot herättävät meissä tunteita – hyviä ja huonoja – mutta niin niiden pitääkin. Silloin ne saavat meissä aikaan jotakin.

Mikko Utecht on Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry:n hallituksen ja Talous- ja strategiatyöryhmän jäsen.

  Fysi 2/2017

”Pitching-kilpailu oli mielenkiintoista seurattavaa, kun kansainväliset start-upit eri maista esittelivät ideoitaan.”

Loska-aikaan sijoittuva Slush kokoaa yhteen uusista ajatuksista ja yritysideoista kiinnostuneita ihmisiä ympäri maailmaa. Vuoden 2016 tapahtumassa oli ennätykselliset 17 500 osallistujaa 124 eri maasta. Startup-yrityksiä oli yli 2300, sijoittajia yli 1100 ja toimittajia yli 600. 2400 vapaaehtoista oli mukana tapahtumaa järjestämässä.

Tämän vuoden Slush järjestetään 30.1.-1.12.2017 Helsingissä.

Image
Osaatko esitellä liikeideasi ytimekkäästi ja innostavasti hissimatkan aikana? Elevator pitch on laji, jossa kilpailtiin Slushissa 2016. Kuva: Pentti Samuli.